Av Johan Wiktorin, ledamot avdelning I
Den senaste tidens diskussioner kring den pensionerade överstelöjtnanten Sven-Olof Kvimans bilder av misstänkt ubåt den sista oktober i fjol fick ny näring igår när DN publicerade två nya vittnens utsagor om upplevevelser i samma område och tidsrymd.
Från läktaren är det naturligtvis svårt att värdera detta och slå fast att det är en ubåt, men sannolikheten måste i vart fall sägas ha ökat från ”möjlig” till ”trolig”. Det är bland annat svårt att kontrollera oberoendet mellan vittnena.
Spekulationerna har i vart fall tagit fart. I DN:s artikel citerar Mikael Holmström professorn i underrättelseanalys, Wilhelm Agrell, som är inne på maktdemonstration som huvudsakligt motiv till att en ubåt visar sig i övervattensläge på svenskt inre vatten.
Jag är inte lika övertygad om detta, bland annat därför att det är svårt att kontrollera reaktionerna hos det svenska folket. Det är inte alls säkert att vi drar de slutsatser som den främmande makten vill. Om vi gör tankeexperimentet att inga kränkingar eller utfall skulle skett mot Sverige de senaste två åren, så är jag övertygad om att intresset för försvarsdebatt och för att stärka försvaret, hade varit minst sagt ljummet.
En indikation är exempelvis glidningen i opinionen när det gäller eventuellt Nato-medlemsskap. Om vi utgår från att det är rysk undervattensverksamhet, är en sådan förskjutning kontraproduktiv, då landet inte vill se ett svenskt eller finskt medlemsskap i alliansen.
Å andra sidan kan man hävda att det är det pågåendet närmandet till Nato som en sådan demonstration ska avbryta eller reversera. Inte orimligt, och vissa av våra försvarspolitiker tycks vara säkra på att det är just psykologiska operationer som pågår.
Istället bedömer jag att det är underrättelseverksamhet som pågår, närmare bestämt rekognoceringsuppdrag inför militära operationer i samband med en väpnad konflikt. Öva fram- och tillbakaryckning, utplacering av sensorer, kontroller av bottenlägen eller förberedelser för mineringar är möjliga uppgifter i ett sådant sammanhang.
Att en ubåt visar sig i övervattensläge under underrättelseupppdrag kan ha flera förklaringar. Miniubåtar kan ha svårt att trimma i närheten av ytan, särskilt i Östersjön där salthalten kan variera väldigt lokalt. Vi har själva denna erfarenhet från användandet av Spiggen, när det begav sig.
Diversion eller avledning kan vara en annan anledning, där främmande makt vill att vi ska sätta in resurser för att kunna operera mera ostört i ett annat område. Ju mer vi fått veta om det som skedde i mitten av oktober, ju tydligare blir det att kränkande makt hade en stor operation igång med flera undervattensfarkoster igång.
……………
För att komma till rätta med problemet krävs att man har en förmåga att avvisa främmande undervattensverksamhet. Denna är uppbyggd av vilja och kapacitet. På kapacitetssidan, så vet vi att vi har bättre sensorer på minröjningsfartygen och ubåtarna jämfört med förut. Den civila befolkningen har kameror och fartygen kvalificerade sensorer av olika slag, även om undervattensfarkosterna till del jämnar ut det hela med materialteknik.
De mest uppenbara kapacitetsbristerna utgörs av de ännu icke-existerande ubåtsjakthelikoptrarna med sensorer och ubåtsjakttorpeder liksom antalet fartygsskrov. Många pannor läggs i djupa veck när det gäller ubåtsjakthelikoptrar, men ännu har ingen diskuterat möjligheten att leasa sådana i väntan på leverans av de sjöoperativa versionerna av helikopter 14.
När det gäller skrov, så pågår det trots uppgifter om undervattenskränkingar ända tillbaka tillbaka till Göteborg 2011, en fortsatt avrustning av skrov. Korvetter blir vedettbåtar med avvecklad ubåtsjaktförmåga, bevakningsbåtarna var konstruerade och anskaffade just för inomskärs ubåtsjakt avvecklas på löpande band och så vidare. Antalet fartyg inom flottan är underkritiskt i förhållande till de reella behoven. Detta är antagligen den största bristen vi har inom ubåtsjaktförmågan.
Frågan är vad Försvarsmakten vill. I torsdags lämnade myndigheten in sitt svar till regeringen som begärt att få veta mera om förmågan till ubåtsjakt. Så här skriver Försvarsmakten på sin hemsida:
”Försvarsmakten bedömer att en högre prioritering av ubåtsjaktförmågan inom nuvarande ekonomisk ram, skulle, för såväl marinförbanden som för Försvarsmakten i sin helhet, leda till en sammantaget lägre operativ effekt och därmed en försämring av förmågan att möta väpnat angrepp. Försvarsmaktens svar är i sin helhet hemligt.”
Skipper skrev i lördags kväll på Twitter och talade för ökad ubåtsjaktförmåga. Han fick ett snabbt svar av den nye chefen för ledningsstaben, generallöjtnant Dennis Gyllensporre:
@Twitt_Skipper #svfm tar ubåtskränkningen på största allvar Ubåtsjaktförmågan måste sättas i sitt operativa sammanhang Operativ balans krävs
— Dennis Gyllensporre (@Gyllensporre) February 7, 2015
Snabb reaktion alltså, men varför begränsa ubåtsjaktförmågan till det operativa sammanhanget? Det finns ju även ett strategiskt sammanhang, där hävdandet av vårt territorium är en ständigt pågående kamp av yttersta vikt. Ånyo ett exempel, där myndigheten lägger en hämsko på arbetet med den nya inriktningen. Istället borde man bedöma den framtida utvecklingen och sätta in kränkningarna i en strategisk kontext, där svaret hypotetiskt skulle kunna låta:
”Försvarsmakten bedömer att den militära verksamheten i Östersjöområdet kommer att intensifieras de närmaste åren, bland annat till följd av rysk aggression i Ukraina och ett samlat amerikanskt och europeiskt intresse att bygga ut ett gemensamt robotförsvar i närområdet. I en sådan utveckling bedöms intresset för svenskt territorium öka parallellt. Om inte ubåtsjaktförmågan byggs ut riskerar vi därför att få allt svårare att hävda vårt sjöterritorium mot undervattenskränkningar. Försvarsmakten ser därför ett behov att snabbt vidta ett antal åtgärder för att öka denna förmåga på kort och medellång sikt. Åtgärderna redovisas i en hemlig bilaga. Dessa behov ligger utöver de åtgärder som Försvarsmakten tidigare redovisat som underlag till inriktiningspropositionen.”
En annan trist vinkel i samband med ubåtsuppgifterna rör den nya öppenheten som stolt redovisades i höstas. Eller rättare sagt tillbakagången till gammalt beteende. Enligt DN svarar inte Försvarsmakten inte alls eller mycket kortfattat på tidningens frågor. Den nya linjen är nu att inte kommentera enskilda observationer.
Så mycket för devisen Öppenhet, Resultat, Ansvar. Vi har nu åter mindre öppenhet och undervattenskränkningar. Ni kan sova gott, för det är antagligen ingens fel.
……………….
[Uppdatering 9/2 kl 0715]
Signaturen Dageleven skriver i en kommentar om ”operativ balans” liksom generalen Gyllensporre gjorde i sin kommunikation med Skipper. Det låter förstås vederhäftigt, men jag måste få påminna om att det redan finns ubåtsjakthelikoptrar beställda som är kraftigt försenade. Det innebär att tidigare försvarsledningar har ansett att vi måste ha detta materielsystem för att uppnå operativ balans.
Med tanke på att även mobilisering och koncentrationstransporter är en del i förmågan att möta väpnat angrepp, så undrar jag bara hur Försvarsmakten jämför risken att med eller utan ubåtsjakthelikopter att genomföra en förstärkningsoperation till Gotland. Kanske läge att öva med egen ubåt som motståndare? Operativ balans, sa Bull.
………………….
Läs även Skipper om detta ämne.
God idé att öva förstärkning av Gotland med egna ubåtar som motståndare. Lägg gärna till komponenter i luften också. Då kan vi få svart på vitt angående realismen i ett sådant företag. (trodde faktiskt att det redan var genomfört).
Visst har ubåtjakthelikoptrar ett operativt värde, men det värdet skall ställas i ljuset av en stilla accept på faktumet att leveransen är försenad med snart ett decennium.
De operativa ”hålen” i Försvaret är gigantiska. Rent krasst så finns det andra behov än ubåtsjaktförmåga som det är viktigare att tillgodose. Faktum är att Försvaret inte ens är uppbyggt för att försvara landet på plats. Försvaret är uppbyggt för att göra sk ”insatser” därtill tydligen också så långt”hemifrån” som möjligt.
Det är först det senaste året insikten om att landet kanske bör försvaras drabbat våra beslutsfattare.
Det finns många teorier kring varför någon makt agerar på det flagranta och respektlösa sätt vi nu ser. Maktdemonstration, underrättelseinhämtning, krigsförberedelser mm är några förklaringar. Egentligen spelar det ingen roll vad vi sätter för etikett på syftet med undervattensverksamheten. Det intressanta är de konsekvenser den ger för våra egna medvetna beslut som reaktion på denna. Skall det satsas på något, tas pengar från något annat.
Visst, Sverige verkar ha ett problem med att någon kränker vårt territorium med undervattensfarkoster. Denne någon är också väldigt mån om att det skall synas. En gång i tiden kördes en hel ubåt upp på en ö i Blekinge för att det verkligen skulle framstå klart att Sverige har ett ubåtsproblem. Vad blev konsekvensen? Stora satsningar på ubåtsjakt och en vassare attityd i Marinen (det var bra), men det blev inget mer. Vi vet inte ens om vi var bra på ubåtsjakt. Vi vet inte ens om kränkningarna upphörde. Andra konsekvenser infann sig dock i form av andra uteblivna förmågor, då pengarna gick till ubåtsjakt.
Ha is i magen, låt inte undervattensverksamheten få samma odelade fokus som haren på hundkapplöpningsbanan.
@Dageleven. Tack för svar. Jag bedömer att syfte bakom kränkningarna är viktiga att klarlägga, för att förstå dess vidare implikationer. Hursomhelst, att göra en uppryckning och lägga, låt oss säga 1 Mdr/år för ökat ubåtsskydd, vilket motsvarar drygt 2 % av anslaget, skulle knappast göra att den operativa balansen tippar. I synnerhet inte, eftersom det är en uppgift som måste lösas ”här och nu”.
Det finns bara en rimlig anledning till att agressor är angelägen om att intrången skall synas och det är att ha framtida argument för att vi inte kan hävda vårt territorium. Dvs. inte kan upprätthålla våra folkrättsliga skyldigheter som suverän stat.
I den typ av 6-generationens krigföring vi nu ser i omvärlden är denna typ av argument mycket viktiga för en agressor. Om vi inte kan leda i bevis att vi kan effektivt skydda ex. Northstream, som är vårt ansvar i vår zon, kan agressor hävda sin rätt att få ”hjälpa” oss med det.
Förutsättningarna att snabbt kunna leverera sådan ”hjälp” är mycket goda, infrastrukturen är förberedd i Slite.
Så att testa vår realistiska möjlighet att snabbt ”höja tröskeln” på Gotland är mycket angeläget. Lika angeläget är att dra realistiska slutsatser av testen och att så vidta åtgärder.
Så oavsett balanser i vår förmåga finns det en skarp folkrättslig anledning att få till ett minimum av ubåtsskydd ex. genom anskaffning av SeaHawks med AU sensorer. Skillnaden mellan SeaHawk och Blackhawk är begränsad. Att vänta till 2018 tror jag är en risk vi inte bör ta.
Per Tengblad
@Per. Det är ett intressant perspektiv som vi måste hålla ögonen på.