Av Hans Lindblad, fd försvarspolitiker och riksdagsledamot (Fp)
Karin Enströms snabba beslut om JAS 39E/F förvånar mig. Det skulle aldrig ha gått på min tid. Så täta versionsbyten gör väl inget annat land. Kostnaderna kommer åtminstone tio år för tidigt. Att tillskjuta pengar 2013-14 verkar konstigt, man bör väl vänta med att låsa tekniken för att få modernare om några år, och då behövs väl inte pengar de närmaste åren, såvida det inte är Schweiz som styr.
Det finns flera exempel på att materielobjekt fördyras, och i fallet Super-JAS har svenska staten tagit på sig att betala eventuella fördyringar av de plan som Schweiz kan komma att köpa. Det kan bli en rejäl extra kostnad. Normalt kan försvaret vara tuff mot leverantörer som inte levererar till utlovat pris, men erfarenheten visar att Saab i efterhand får staten att betala mer än avsett (vilket inte utländska kunder går med på), helt enkelt för att Wallenbergarna har sådana kontakter in i politiken, åtminstone när det är s-regeringar.
JAS utlovades till ”fast pris”. En flygindustri hade inte kunnat lova det, för den hotar sedan att gå i konkurs. Trovärdigheten låg i att koncernerna Saab (som då också inkluderade Scania), Volvo och Ericsson, och var för sig hade de senare större förluster på andra projekt, men fördyringarna av JAS lastades trots löften i motsatt riktning över på skattebetalarna. I nuläget andas ingen om att JAS E/F sannolikt har stor risk att fördyras. (Jämför Visbykorvetter, F-35, transportplanen C-17 och Airbus A-400 för att inte tala om tolv år försenade helikoptrar till Sverige eller datasystem till försvaret.)
Jag var aldrig under mina år i försvarspolitiken med om att ett stort projekt klubbades igenom bara på några månader, så som nu skett. På min tid skulle projektet ha prövats i åtminstone en försvarsutredning. Nu gavs ju nästan ingen tid alls för den politiska nivån, inklusive partierna och deras medlemmar att granska frågan. Extra allvarligt eftersom det mesta är hemligstämplats.
Jag har väldigt svårt att tro att det blir som ÖB och industrin sagt, att det blir ”ombyggnad” till E/F. Något sådant har aldrig gjorts i något land. Det har talats om (men ytterst diffust) att 25 procent av skalet ska återanvändas, men i så fall är ju dessa delar äldre än planet i övrigt och drabbas tidigare av utmattningsproblem. Det sannolika är att det byggs nya skrov, och ordet ”ombyggnad” verkar enbart tillkommet för att vilseleda riksdagen och skattebetalarna.
Skaffar man t ex 50 E/F och skrotar C/D så halveras antal plan. Taktiskt ska man väl söka undvika duell med fientlig jakt, det vi ska skjuta ned är i första hand attack- och transportplan, och där blir det väl en försämring om antalet egna plan halveras.
Vad som borde ha gjorts var att ange den totala summan för en ny JAS. Ett antal tiotal miljarder. Men ger projektet ett effekttillskott motsvarande detta om vi visserligen får mer kapabla plan men i mindre antal. Risken är väl att effektökningen blir liten eller ingen alls.
Men antag att kostnaden blir 90 miljarder. Då bör effekttillskottet jämföras med varje annat effekttillskott för samma pengar. T ex en mix med:a.) luftvärn för fartyg/Gotland/några flygbaser/mekaniserade förband. b.) fler jaktrobotar. c.) säkerställande av ubåtssystem. d.) transportflyg. e.) materielförstärkningar för markstridsförband.
Nu är risken uppbar att stora belopp läggs i nya JAS men med ringa nettotillskott av försvarseffekt, medan i stället ett antal objekt med sammanlagt större effekttillskott riskerar att utgå eller reduceras. Jag är inte emot en ny JAS, men eventuellt beslut skulle enligt min mening inte ha fattats förrän omkring 2020, och då hade åtskilliga års materielanslag dessförinnan helt kunnat avdelas för andra objekt.
Det är osannolikt att ett så konstigt beslut kunnat jäktas igenom i riksdagen om inte en tidigare Metallordförande blivit S-ledare. Karin Enström har drivit igenom ett beslut, men hur många gånger har hon talat i frågan eller svarat på frågor.
Beslutet om Super-JAS är häpnadsväckande genom att gå så fort och med det mesta hemligstämplat. På min tid var det trögt genom att få beslut togs mellan de femåriga försvarsbesluten. Men nu kan hur förhastade beslut som helst tas. ÖB borde inte ha spelat med när industrin och departementet tryckte på.
Du vet väl om att du kan följa oss på Twitter @Forsvarsakerhet och på Facebook:Försvar och Säkerhet
 
			
											
				 
					
extra uppenbart konstigt blir det också när antalet flygplan är flytande i ett spann.
Då handlar det enligt mig endast om industripolitik.
Kanske läget är så akut att Sverige behöver ett försvar så snart som möjligt? Ingen i media eller bland journalister forskar i den ryska militära upprustningen.
Den tycks vara lika hemlig som förintelsen var under det andra världskriget? När Peter Rådberg (MP) öppet deklarerar att det inte finns någon hotbild talar han inte sanning såvida alla politiker inte har någon aning om läget?
Börja bara med att forska kring Rysslands landstigningsförmåga eller möjligheter att fälla kryssningsrobotar mot Scandinavien! Allting finns öppet på Internet och våra försvarsbloggare har visat vägen många gånger,
@ Hans Lindblad
Du har tydligen inte hängt med i utvecklingen. Nuförtiden går tiden baklänges. Beslut kommer före utredning och verkan kommer före orsaken. Det som kommer att hända har alltså redan hänt. Åtminstone enligt svensk politik anno 2102.
OBS Viss ironi förekommer i texten.
Flygsoldat 113 Bom
Ligger vi så illa till att Försvarsministern handlar i panik? Superjas. Nya Lv-robotar. Hastigt. Nästan i skymundan. Känns obehagligt bråttom. Inte en signal till folket men till grannarna i öst?
Om alla parter bestämde sig för att ta ett tag med bas i intellektuell hederlighet så bör det faktiskt gå att göra ett succesivt återtag av vår nationella försvarförmåga.
Alla politiker vet att det gått fel och för långt i negativ riktning. Men man tillåter inte en gemensam diskussion om hur man skulle kunna rätta till problemen.
Det finns för mycket prestige. Speciellt hos Moderaterna som är livrädda att erkänna att Finansen och Borg fått ha för stort inflytande under för lång tid.
Det är smärtsamt att inse att det som tidigare varit bästa gren nu är snudd på den sämsta.
Socialdemokraterna vill av naturliga skäl inte låta Moderaterna komma ur sin självförvållade klämma i första taget.
Nu tror jag dock att alla parter, möjligen undantagandes MP och V, börjar inse det alarmerande läget och att det faktiskt kan komma en vettig politisk debatt till slut.
Även inom Försvarsmakten krävs en period av intellektuell hederlighet utan revirstrider och utan låsningar och prestige i gamla tveksamma underlag och rekommendationer.
Så länge vi har tillgång till en kader välutbildade, om än gamla, x-värnpliktiga, en vilande pliktlag, ett fungerande Hemvärn och en budget som är ca 30% större än Finlands, så går det att få till ett avhållande nationellt försvar.
Låt oss börja på Gotland
PT
”På min tid var det trögt”
Mjo, vill du ha lite nostaligikänslor kan du ju alltid försöka att beställa en reservdel i ”stödsystemet” PRIO.
Det är naturligtvis ett industristöd. Det som är beklagligt är att man inte är tydlig från politisk håll och medger att det är så.
Instämmer med PT kloka och eftertänksamma inlägg och uppmanar politiker och försvarsledningen att följa den.
Kn Jan-olov Holm Hemvärnsbefäl
Antagligen handlar det om att få alla att tro att det blir 60 plan, medans man egentligen bara tänker köpa 40 till samma pris, och med fördyringar så kanske det blir 30 istället.