Det verkar inte gå för full maskin i affären mellan Frankrike och Ryssland avseende de uppmärksammade amfibiestridsfartygen av Mistraltyp enligt ryska källor.

Enligt RIA Novosti ska avgörande förhandlingar genomföras i morgon. I slutet av januari tecknade ländernas presidenter på en ramöverenskommelse om att bygga två fartyg i Frankrike med option på två fartyg till som skulle konstrueras i Ryssland. Dessa skulle innebära en kraftigt ökad amfibiekapacitet för ryska flottan, främst i Stilla havet. Det finns inga indikationer som pekar på att något av fartygen skulle få en hemmahamn i Östersjön inledningsvis. Enklaste sättet att få en hygglig uppfattning om framtida baseringar är att studera nya satsningar på infrastruktur i basområdena. Däremot verkar det som att det kan bli tal om ett nytt varv i St. Petersburgsområdet som F&S skrivit om tidigare.

Nu visar det sig enligt ryska källor att man inte är överens om ledningsutrustningen som fartygen ska utrustas med. Ryssland förväntar sig att fartygen levereras med lednings- och underrättelsesystemet SIC 21 från Thales. Detta system som bland annat finns på det franska hangarfartyget Charles de Gaulle är konstruerat enligt NATO-standard, och skulle kunna vara ett skäl till att Frankrike inte vill sälja detta med fartygen, om de ryska uppgifterna stämmer. Det torde röra sig om hur designen är utförd för att kunna kryptera information som är värd att dölja i så fall.

Underlagsrapporten till RIA:s artikel är en tidigare artikel i Vedomosti som ger fler detaljer kring priser och liknande. Denna motsägs i sin tur av en artikel i Interfax som spelar ned faran för sammanbrott i förhandlingarna. Denna artikel anger priset kring hisnande 575 miljoner € per fartyg, vilken är en väldigt exakt summa.

Ett annat trätoämne tycks vara hur mycket det ryska skeppsbyggnadsföretaget OSK ska delta i konstruktionen av de två första fartygen. Ryssarna vars militära fartygsindustri med några undantag närmast kollapsade under 1990-talet, har en lång väg för att ta tillbaka kompetens inom området. Den planlagda upprustningen av flottan behöver flera skeppskonstruktörer, särskilt som en stor del av den nuvarande kompetensen går åt till viktiga utländska kunder.

De ryska motiven för att köpa Mistral kan vara flera stycken. Förutom själva amfibieförmågan verkar de vara intresserade av att köpa sig know-how om moderna ledningssystem, men också en upprustning av den militära varvsindustrin. Ett fjärde, sällan uttalat, motiv kan vara ett samarbete mot det som Ryssland klassificerar som terrorister från norra Kaukasus, och som de hävdar finns i diasporas i bland annat Paris. Ryssland har vid flera tillfällen påtalat detta, men det finns inte många exempel på att så är fallet i form av arresteringar från fransk polis.

I morgon kväll kanske vi vet mer om det blir någon affär. Även om det är köparens marknad, så är det inte säkert att Ryssland skulle ha framgång i att försöka köpa kompletta fartyg med samma kvalitet som Mistral av andra länder. Jag bedömer att det blir en affär trots allt. Det är helt enkelt för mycket politisk prestige investerat redan.

Du vet väl om att du kan följa oss på Facebook: Försvar och Säkerhet och på Twitter @Forsvarsakerhet

Mer av samma författare