Osäkerheten i Försvarsmaktens underlag till regeringen om intervallet 60-80 uppgraderade Gripenplan minskade när ryska försvarsministeriet idag bekräftade att man tecknat kontrakt med Sukhoi för leverens av ytterligare 92 exemplar av attackplanet SU-34 fram till 2020.

Det vackra, tvåsitsiga flygplanet kan bära all slags last som luftmåls-, attack- och sjömålsrobotar som styrda bomber, raketer, telekrigskapslar och kärnvapen. En eller två grupper SU-34 flygande på låg höjd över Östersjön i överljudsfart beväpnade med den snabba sjömålsroboten P-800 Oniks är en mardröm för varje amiral på västsidan. Planet är en utveckling av SU-27 och har samma styrkor som detta i form av manöverbarhet, räckvidd och lastvikt. För att kunna bära upp till 8 ton last på 12 pyloner har den dock fått offra lite fartprestanda.

Tillsammans med det tidigare kontraktet på 32 flygplan som nu är under leverens, så är alltså planen att landet ska förfoga över fem divisioner 2020. Dessa ska ersätta väsentligt fler av den olycksdrabbade typen SU-24 och möjligen också TU-22M. Den första divisionen upprättas i västra militärområdet.

Tidigare har det annonserats att den ryska SU-34-flottan skulle bestå av cirka 200 plan. Min tumregel om 70 % håller hyggligt och en möjlighet att koncentrera två-tre SU-34 divisioner i väst tillsammans med de andra byggstenarna i det ryska flygvapnet, PAK FA och SU-35, är respektingivande, indeed.

Nu behöver inte svenska åtgärder vara ett symmetriskt svar, utan det kan lika gärna handla om att anskaffa och sätta upp en kvalificerad luftvärnsbataljon på Gotland. Den svenska möjliga uppgraderingen av Gripen är ju inte avsedd för att starta kring 2020, då det nya ryska flygvapnet sannolikt nått initial operativ förmåga. I nuvarande tappning av obalans mellan uppgifter och resurser kommer vi ha 2/3-försvaret klart vid den tidpunkten om inte betydande ekonomiska förstärkningar sker.

Du vet väl om att du kan följa oss på Facebook: Försvar och Säkerhet och på Twitter @Forsvarsakerhet

Mer av samma författare