I skymundan av revolten i Egypten har många kanske missat att en indisk fregatt på 3000 ton sjönk i en hamn utanför Mombai under en familjedag i söndags.
Sjömännen ombord på fregatten INS Vindhyagiri hade varit ute till sjöss under en dag med nära och kära, då örlogsfartyget plötsligt blev rammat av det cypriotiskflaggade containerfartyget MV Nordlake. Detta fartyg gjorde en snäv undanmanöver för att inte köra på ett annat containerfartyg. Fören på MV Nordlake bröt igenom skrovet på INS Vindhyagiri vid vattenlinjen. Vatten rusade in varpå brand utbröt i motorrummet. Så småningom bogserades fartyget in till hamnen, men vattnet fortsatte fylla fartyget till dess det sjönk. Ingen skadades i denna pinsamhet för den indiska flottan. Kaptenen på fartyget MV Nordlake ska arresteras enligt indiska myndigheter.
Som jämförelse kan sägas att fartyget är mer än sju gånger tyngre än en svensk korvett, så det är inget litet fartyg indiska flottan förlorat.
En enminutsfilm från olyckstillfället hittar du här.
Tiden för sänkningen skulle räknas i sekunder om en svensk Visbyfregatt i plast skulle satt sig i samma situation. Containerfartyget skulle inte ens ha märkt sammanstötningen… /Kölsvinet
Enligt vad jag kan se på filmsekvensen så kommer Nordlake (dvs det fartyg som rammar INS Vindhyagiri ) från styrbord och har således ”förkörsrätt”. Dvs, Sea Eagle och INS Vindhyagiri skall, vad jag kan se på filmen, väja styrbord alternativt drar ner farten då dessa två fartyg har väjningsplikt enligt internationella sjötrafikföreskrifter (motsv). Det ska bli intressant att se vad utgången blir av denna sjöförklaringen som torde bli följden av detta. /Maglite
Så utomordentligt PINSAMT!
Rätt, Nordlake kommer från styrbord och verkar ha rätt till väg. Vad gjorde de på INS Vindhyagiris brygga?!
Den som har rätt till väg skall hålla kurs och fart. När det är uppenbart att det andra fartyget inte vidtar åtgärd för att undvika kollission skall man vidta alla till buds stående åtgärder för att undvika kollission. Vad gjorde de på Nordlands brygga?
”Samtliga back fullt” är en lämplig reaktion ombord INS Vindhyagiri. De borde, som örlogsfartyg, haft koll på det inkommande fartyget.
Som sagt, skall bli intressant att se utslaget på sjöförklaringen. Oavsett utslag bör fartygschefen på INS Vindhyagiri avsättas.
Jag kan tryggt säga att Fartygschefen på en Visbykorvett aldrig råkar i en sådan situation, fartyget är nämligen bemannat med kompetent personal och mycket lättmanövrerat.
Vi kan alla sova tryggt om natten…
/ Commander
Men vad har hänt med fartyg de senaste decennierna?
Har de klippt ut allt vad vattentäta skott heter för att spara vikt och underlätta kabeldragning eller?
Kan bara gratulera Indiska flottan till att ha blivit hjälpta att byta ut konstruktionspinsamheten…