Av Johan Wiktorin, ledamot avdelning I
Ambassadören Tomas Bertelman överlämnade den statliga utredningen om Sveriges försvarspolitiska internationella samarbeten till regeringen för en dryg månad sedan.
Det är en mycket välskriven och koncis analys av vad dessa ger i form av nytta och effekter, och dess slutsatser går inte att gå förbi. Några av de centrala slutsatserna är att de nuvarande samarbetena inte skapar någon reellt ökande försvarsförmåga vid kris och konflikt, och att Sverige blir än mer beroende av USA när vi är utanför NATO. Den viktigaste rekommendationen är att Sverige tillsammans med Finland bör göra en gemensam utredning om NATO, ett förslag som de bägge regeringarna tog avstånd från inom något dygn.
Det finns en mening i ambassadör Tomas Bertelmans utredning som jag emellertid vill resa ett litet frågetecken inför, nämligen (s 71):
”Det finns inte heller ekonomiska förutsättningar för att Sverige på egen hand, genom höjda budgetanslag, skulle kunna återskapa något som liknar ett ’’efter våra förhållanden starkt försvar’’ som vi hade före det kalla krigets slut.”
Eller snarare tre små frågetecken.
1. Våra ekonomiska förutsättningar är betydligt bättre nu än tidigare. Om vi jämför med 1991 så har BNP per capita ökat i fasta priser med c:a 44 %, från 273200 SEK per capita till 393200 SEK. Eftersom befolkningen samtidigt ökat, så har den reala BNP ökat med nästan 60 % samma period. Vi har alltså bättre råd idag än förut.
2. Är det det som liknar det förra försvaret som krävs inför framtiden dvs. ett invasionsförsvar? Nej, sannolikt inte, utan någon form av insatsförsvar. Låt vara betydligt starkare än det designade IO 14 som gjordes 2009, utifrån ett närområde som ser dramatiskt sämre ut än underlaget för bedömningen gjorde. Ett invasionsförsvar kräver däremot en helt annan storlek än en sådan struktur, som därför blir relativt billigare.
3. Effekten av stöd från omvärlden i form av förband är klart överskattat när det gäller NATO, med undantag för USA. I närområdet finns det bara Tyskland, Storbritannien och Polen som har förmåga att avdela någon form av expeditionär förmåga. Den torde dock vara blygsam och kunna beskrivas som effekten av de olika samarbetena i utredningen, klart begränsad effekt. NATO kämpar med att få till en brigadenhet till 2016 som ska kunna hantera kriser med några dagars varsel.
Då återstår USA självt, som naturligtvis har en god kapacitet, även om över 50 % är i Stilla havet och annat i Mellersta Östern. Men, även med amerikanskt stöd uppstår två svårigheter, även om vi förutsätter att det skulle finnas planer för förstärkningar.
A) Det tar tid för USA att föra resurser hit och det finns allvarliga varningar från de militära cheferna att många förband inte är ”combat-ready”.
B) Det råder konkurrens om var de insatta resurserna ska ta vägen. Det är ingen vågad bedömning att en hel del skulle gå till Polen och de baltiska staterna i ett sådant läge. Det skulle i och för sig skapa ett indirekt skydd för Sverige som effekt, men det skiljer sig inte nämnvärt från om samma sak hände idag.
Samma sak gäller vår expeditionära förmåga. Den vi kan skapa utanför NATO – för NATO, skulle inte behöva vara mycket större i NATO, eftersom vi i det första fallet skulle uppgå i samma operationsplan som NATO och därmed bli kris-/krigförande på samma sida.
Det jag menar är att marginaleffekten i form av konventionell försvarsförmåga är betydligt mindre än vad de flesta tror. Vi är alltså tvungna att själva upprätthålla en relevant försvarsförmåga som klarar av att under tid (två veckor?) de hantera allt större risker vi kan se framför oss.
Hur stora skillnaderna skulle vara måste man studera närmare, men jag bedömer som sagt att en trovärdig försvarsförmåga går att skapa inom ramen för marginaldoktrinen som alltjämt är rådande. Om vi vill.
Vi kan välja att upprusta och gå med i NATO eller upprusta något mer än så, men vi kan inte fortsätta med varken-eller i ett omvärldsläge som passerat alla tidigare bedömningar och vars framtida utfallsrum bara blir större.
Så mina och Tomas Bertelmans uppfattningar skiljer sig egentligen ganska lite åt. Vi kan inte fortsätta så här. Eller vi kan, men då kommer vi få allt svårare att föra den utrikespolitik som alla säger sig vilja föra, och avstegen från den idealiserade politiken kommer att bli större och större över tid tills vi till slut inte känner igen oss själva.
Det kan vara värt att ha i minnet den 2/12 2014, då landet visade sig vara ganska svårt att styra, medan den politiska enigheten för våra ideologiska motståndare i Kreml uppgår till klart över 60 %, trots rubelfall och kommande inflation. Det är kanske därför som Försvarsutskottets ordförande Allan Widman lämnade in denna interpellation till landets försvarsminister idag?
Till Allan Widman:
Om jag förstått saken rätt, så har FöMin redan vidtagit en mycket viktig åtgärd till Sveriges försvar och säkerhet. Om inte på annat sätt, så framkom det på det seminarium UI genomförde 141107 med Sverker Göransson. ÖB skall medio december överlämna svar till Peter Hultqvist om HKV bedömning av FM och den fortsatta planeringen för att förstärka FM. Detta skall väl efter handpåläggning ligga som ”ingångsvärde” till FB15, kan man anta.
Ett mera resolut och handlingskraftigt agerande från svensk FöM har väl inte skådats på decennier. Hoppas att paret Hultqvist/Salestrand får fortsätta, då kan kanske det kan bli riktigt bra. Hultqvist har förutsättningar att bli den bäste sen Sven Anderssons dagar.
åke eckervall med kommentar:
Varför inte inkludera förslaget av två Generaler och en Överste, alla ledamöter av KKrVA, publicerat på KKrVA web Nov 19, i studien av hur svensken ska få ut mest ur sina försvarskronorb?
Kanske en kreativ frågeteckenuträtare för Ditt andra frågetecken? Det tredje frågetecknet vore uträtat. Och sannolikt skulle effekten per krona glädja varje försvarsvän.
Om man behöver försvara sig, har man också råd. Den fastighetsägare som anser sig inte ha råd med villa-hemförsäkring löper stor risk att förlora allt. Sverige ”hade inte råd” att upprusta från 1936 till 1947. Det lånades pengar! Sverige skulle inte ha några svårigheter att låna upp ett större antal miljarder kronor — om det behövs och om vi vill — på obligationsmarknaden. Under VK2 var det inhemska obligationer som ställdes ut, nu finns en stor internationell marknad för dylikt.
Johan,
jag tycker som du att Bertelmans rapport är synnerligen välskriven men jag har problem med några av dina frågetecken.
För det första: vad är det för insatsförsvar vi ska ha om vi enbart ska kunna försvara oss själva mot en potentiell fiende som lägger runt $50bn per år enbart på ny militär utrustning? Våra marinjära vänner Rask och Granholm föreslog nyligen i SvD en serie satsningar på marinen där enbart ubåtarna skulle kosta runt SEK 20mdr. Plus en massa annat. Visst har vi råd med mer idag om man räknar försvarsutgifter/BNP men det kommer att bli extremt dyrt att skapa ens ett minimalt försvar om tanken är att vi ska göra hela försvarsjobbet själva. Om vi inte ska det finns det ju ingen anledning att fortsätta vara allianslösa, det skapar ju då bara problem och inga fördelar (förutom att Moskva blir mindre irriterat, men det har jag personligen svårt att se som en fördel).
För det andra: du missar helt NATO:s avskräckningsförmåga i din analys av de europeiska NATO-ländernas militära förmåga (som jag iofs delar). Varför erövrades inte Västberlin av Sovjetunionen under det kalla kriget? Stan var inringad av sådär 20 pansardivisioner. Det är helt poänglöst att enbart titta på den konventionella förmågan i Europa om man vill ha en bild av de militärstrategiska fördelar vi skulle ha av ett NATO-medlemskap. Att sedan den nukleära avskräckningsförmågan kan bli lite svårsåld som argument gentemot sossarnas vänsterflygel är en annan sak, men vi har ju stått under paraplyet sedan tidig 60-tal så det borde inte vara omöjligt…;-)
För det tredje: USA:s marina militära styrkor finns till närmare 60% i Stilla Havet. Det gäller inte arméstridskrafterna och inte heller flygvapnet. USAFE är sannolikt det allra mest slagkraftiga flygvapnet i Europa idag. USAREUR håller på att förstärkas påtagligt, genom en direkt reversering av de olyckliga besluten 2012. Och så vidare. Så som vanligt är det främst USA det handlar om, inte de europeiska NATO-länderna.
Däremot delar jag helt din uppfattning att vi oavsett vårt kommande NATO-medlemskap måste ha en bättre och starkare egen förmåga. 1,5-2% av BNP samt fullvärdigt NATO-medlemskap skulle jag personligen känna mig trygg med.
” Visst har vi råd…..” OK, men vi behöver studera, mer, VAD vi bör göra. Redan i boken För Sveriges Säkerhet (KKrVA, 2012) och nu på KKrVA web nov 19 presenteras klara skäl till en Studie DjupFörsvar. Mängder med faktorer som leder till lösningen av vårt försvarsproblem ändrar sig kontinuerligt; Insatsförsvarside`n ropar redan på omprövning!/åke eckervall
Det som kräver svar är
1. Hinner Sverige rusta upp, det kan ju i fantasins värld smälla innan det rustats
2. Rustar Sverige upp med framtidens teknologi, eller kommer man att stå med föråldrad men massvis producerad teknologi
3. Räcker kulor och ammunition? En karbin i var mans hand och patroner för år framöver kanske räcker. Det kostar liv, men har man väl valt krigets stig så
4. Kan högteknologiska produkter garanteras underhåll i en krigssituation om fabriker slagits ut? Slås högteknologiska produkter ut innan de hinner användas är de endast dyrt skrot som var coolt att utvecklas men föga rationellt att ha tagit fram