Ryska hangarfartyget Admiral Kuznetsov nådde igår de brittiska öarna tillsammans med sina följefartyg efter en resa i hårt väder i nordöstra Atlanten. Dagen kommer ägnas åt bunkring och inväntande av att en cyklon ska svepa förbi i närheten. Så här långt har medelhastigheten varit elva knop, vilket innebär att fartygen är i mellersta Medelhavet tidigast kring nyår. I dagarna kommer antagligen Yaroslav Mudry ur Östersjöflottan med följefartyg ansluta till styrkan. Krivakfregatten Ladny ur Svarta Havs-flottan låg i helgen kring farvattnen runt Malta.
På den amerikanska sidan finns John C. Stennis i Central Command Area of Operations och kryssar mellan Arabiska Havet-Indiska Oceanen och Hormuzsundet. CVN-70 Carl Vinson har korsat Stilla havet för att ansluta till området och på sikt avlösa CVN-74 John C. Stennis. I Atlanten stävar CVN-77 George H.W Bush västvart för att anlöpa flottbasen Norfolk i Virginia. I den basen ligger CVN-69 Dwight D. Eisenhower som avslutade Tailored Ship’s Training Availability and Final Evaluation Period den 22/10, vilket innebär att den kan kasta loss med kort varsel. Bakom denna i träningscykeln finns också CVN-65 Enterprise i Norfolk.
Den kanske mest intressanta rörelsen är CVN-72 Abraham Lincoln som just lämnat San Diego för att byta sin gamla flottbas sedan lång tid tillbaka i Everett mot Norfolk på östkusten. Förflyttning till Norfolk sker dock genom en jorden-runt-seglats, varför detta fartyg kommer att passera Mellersta Östern-regionen under januari.
I en sidonot noterar jag även att det franska hangarfartyget Charles de Gaulle, som efter operationerna mot Libyen togs in för underhållsarbeten, nu är klar att segla. Grundläggande flygträning ska dock inte ske förrän i perioden januari/februari.
Du vet väl om att du kan följa oss på Facebook: Försvar och Säkerhet och på Twitter @Forsvarsakerhet
Ja de nämnda länderna förstår att nyttja sina örlogsfartyg för att visa nationens vilja. Dags för Sverige att ånyo göra likaledes. Sänd våra marina enheter till EUNAVFOR igen. Visby-korvetter med anställda besättningar ligger enl mil.se i laddläge.
Kan kanske bli aktuellt när vi beväpnat krv Visby.
Fast det kan ta ett tag, för först skall vi både införa PRIO och bygga klart tunneln genom Hallandsåsen.
Tills dess är Visby bara en fullskalemodell av ett krigsfartyg.
/T
F&S,
Mycket intressant inlägg om den positionering av sjöstridskrafter som verkar pågå.
Däremot tvivlar jag på att den ryska styrkan någonsin kommer fram till Medelhavet. Bunkringen går nog fort men skall man inväntande att en cyklon ska svepa förbi i närheten av de Brittiska Öarna, så lär man få vänta i tusentals, om inte rent av miljontals, år.
Kanske lika bra?
Intressant, men vad är syftet med denna kraftsamling?
Bevaka Syriens kust?
Slå till mot piratnästen i Somalien?
Säkra Hormuzsundet?
Eller bara visa flaggen?
Svårt att avgöra. Visa flagg – javisst. Somalia – deltar redan där. Hormuz – RU vinner på viss osäkerhet och högre oljepriser. Syrien – ja, troligen ett delsyfte.