SvD Näringsliv har idag en kort TT-artikel om Aftenpostens avslöjande angående amerikanska diplomatrapporter i september 2009 som tidningen kommit över.
I de svenska uppgifterna återges priser som om de vore svenska, men de är norska kronor. Aftenposten skriver att priset för den norska JSF-affären var 18 Mdr norska kronor för 48 plan, och att ambassaden i september 2009 rapporterar från förhandlingar med norska regeringstjänstemän att priset är 30 Mdr norska kronor för 56 plan. Detta är en prisökning på c:a 160 milj norska kronor per styck. Dessa summor skall alltså multipliceras med 1,14 för att få fram den svenska kursen. De norska planen har alltså blivit 182,4 milj SEK dyrare per plan mellan avsiktsdeklarationen 2008 och september 2009. Priset var då alltså c:a 34,2 Mdr SEK totalt (exkl. motor) och inte 30 som TT/SvD uppger.
Vi kan skaffa oss en ganska god uppfattning om dagens pris genom att gå till Aviation Week som den 17 december fått ut kostnader för 10 plan av Lockheed Martin per den 19 november 2010. För den norska versionen ligger planet på 111,6 Milj USD exkl motor. Denna betingar ytterligare 19 milj USD per styck. Motorn var som sagt inte inräknad i Aftenpostens siffror. Med reservationen att detta kontrakt är för 10 plan, så ligger styckekostnaden på c:a 892 milj SEK för JSF-35A inkl motor. Det ska bli spännande att följa fortsättningen. Just nu vill norska regeringen inte lämna några kommentarer.
Aftenposten har på något sätt fått tillgång till alla c:a 250000 WikiLeaks-rapporter. Se tidigare inlägg om WikiLeaks har sprungit läck??
Det var väl ingen som hade väntat sig siffror som dessa?
Intressant är att notera att under det senaste året har stämningen bland norska piloter svängt mer och mer åt Gripenhållet. Mycket av just ekonomiska skäl, men även F-35s mycket klena lastförmåga.
@Wiseman. Nej, med nuvarande prisbild får de inte ens 30 plan för den planerade summan.
Hade Norge köpt F-22 hade jag förstått det, men USA verkar ha tagit ett för tidigt beslut om att strypa det projektet, så det var ju inget alternativ just då.
Om jag förstår beskrivningen korrekt ska alltså F-35 ha ökat från 180 mkr/st till 300, dvs. en prisökning med 2/3 eller 67 %. Skapligt.
Vilket styckpris erbjöd Saab till Norge? (även om styckpriser i dessa sammanhang sällan kan jämföras rakt av)
@Anonym. Det är värre än så. Exkl motor har priset ökat från c:a 427 milj SEK vid beslutstillfället till c:a 762 milj SEK per plan i november 2010 (vid beställning om 10 plan). Detta är en prisökning på c:a 78%. Det har förekommit uppgifter om att Lockheed Martin vid beslutet låg 6 Mdr SEK billigare totalt än SAAB, men jag vet inte de exakta omständigheterna i SAAB:s bud. Försvarsministern skriver på sin blogg 10/2 2009 (http://tolgfors.wordpress.com/2009/02/10/det-var-ett-fast-pris-pa-gripen-till-norge/) att Norge lagt till 4 Mdr SEK på offerten. Om vi utgår från dessa bägge uppgifter så blir styckekostnaden per plan 469 milj SEK, men till ett fast pris dvs. 0 % prisökning.
Veldig bra nyheter for Norge. Pre-produksjos serie 4 (LRIP 4), viser at prisen for denne ligger under budsjett for F-35. Dermed ligger alle de 4 første pre-produksjons seriene under budsjett og kostnadsbildet peker dermed ned mot de prisene Nederland og Norge brukte i sine kampfly-analyser (Nederland 55 mil og Norge 56 mil US dollar pr. stykk med motor).
Prisen på motoren er fra LRIP 3, PW (Pratt & Whitney) har sagt at denne blir minst 10% billgere i LRIP 4. Forhandlingnene om motor er ikker ferdige ennå. Motor blir derfor 17 mill. dollar eller billigere. PW har sagt at F-135 motoren skal bli like billig som F-119 motoren til F-222, ved 500 produserte motorer.
Det ser dermed forsatt ut til at F-35 er over 20 mill US dollar billigere enn Gripen NG for Norge. 56 mill. for F-35 mot 77 mill. for Gripen NG i 2008 US valuta. Det er 5 pre-produksjonserier (LRIP 5- 9) til, før Norge skal kjøpe så prisene skal falle enda mer de neste 5 årene. Det er forsatt mye usikkerhet, men nyhetene fra Aviotion Week er svært gode.
Christiansen
@Christiansen. Jag hänger inte med i din beräkning. Aftenposten citerar ur sin rapport: ”«tilsvarende kjøp av flyene (rundt fem milliarder dollar)»” och Aviation Week har likande summor per plan. Hur blir 130,6 milj USD till 56 milj. USD? Det skulle innebära en subvention på 75 milj norska kronor per plan i så fall.
N&H departementet og AW (Aviation week) refererer til to forskjellige tall. Hvis vi ser på AWs begregning, har Amy Butler gjort en god jobb for å finne de faktiske prisene for inngått kontrakter på produksjon av pre-serie fly i JSF prosjektet. DVS LRIP 1-4. DoD (US Deparment of Defence) offentliggjør hvert år sitt forsvarsbudsjett, der de beregner fremtidige kostnader for F-35. http://www.saffm.hq.af.mil/shared/media/document/AFD-100128-072.pdf
Nå kan vi sammenlikne prisene fra DoD sine budsjetter med de faktiske prisene som kontraktene endte opp i. Hvis du går inn i DoD sitt budsjett vil du finne hvordan prisene på JSF er forventet å synke de neste fem årene (LRIP 5-9). på side *”Exibit P-40, page 1 of 10*” vil du finne ”FlyawayUnit Cost ($ M)”. Dette er budsjettet for pre-produksjons seriene. De synker fra 229 mill til 87 mill dollar pr. fly. (Alle priser er i ”then dollars”, dvs med inflasjjon, og ikke i 2010 dollars). Hvis du nå ser på prisene til Amy B. ser du at prisene ligger under DoD (og LM) sine prognoser.
US ønsker at 10% av alle anskaffleser foregår i pre-serier, for JSP medfører det at 228 A-modeller blir produsert i 9 pre-serier (LRIP 1-9). Det blir inngått en ny kontrakt for hvert år, dvs en ny pre-serie hvert år. Tidligere i høst var DoD og LM engie om pre-serie 4 (dvs LRIP 4). Denne inneholder 30 fly til US, 1 til UK og 1 til Nederland. Det er disse 32 flyene AW gir priser for, skilt på A, B og C -modeller. Grunnen til at motor ikke er med er at disse forhandlingene ikke er ferdige.
Norge skal ikke ha pre-serie, men fullproduksjon serier. Prisen Norge skal betale finnes i samme rad, under ”To Comp”, dvs 85 mill dollar. Dette er også ”then dollars*”, dvs pris med inflasjon under årene 2016-2034 , når JSF produseres for fullt. Prisen er da stabil og LM har kapasitet til å produsere 231 fly i året. Hvis vi justerer 85 mill for inflasjon og beregnet antall produserte fly hvert år får vi ca 60 mill pr. fly i 2010 dollars. Norges 56 mill. er i 2008 dollars.
Danmark bekreftet tidligere i år at LRIP 1-3 ligger under DoD/LM's budsjett. I AW kan du også lese at det ene flyet som Nederland skal bestille fra LRIP 4 er beregnet til 99,7 mill euro. En pris Nederland sier er billigere enn kampfly-prosjektet i Nederland, beregnet for 2 år siden.
Når det gjelder prisen til norske N&H departementet, så er det kun et ønske om å ha et høyt mål om gjenkjøp. FD (Forsvarsdepartementet) opererer forsatt med de samme prisene som jeg gjengir ovenfor. For ordens skylde benytter FD en ca omregnings kurs fra dollar til NOK på 6,64.
Det er også greit og vite at dette kun gjelder kostander for produksjon. Utvikling og testkostandene, blir ikke belastet Norge ved kjøp av JSF. Alle partner-land betaler de samme prisene. Hvis Norge,US, Kanada, Australia kjøper et fly i 2017, som leveres 2019, betaler Norge den samme som de andre landene. US forhandler prisene med LM for alle partner-land under en kontrakt.
Christiansen
@Christiansen. Tack. Jag ska studera detta i morgon. Andra läsare som vill hjälpa mig?
@Christiansen. Nu har jag studerat din länk, tack än en gång för den. Följande reflektioner har jag:
1. LRIP är ganska irrelevant (Exvis Unit flyawaycost FY 2010) för Norges affär annat än som kontroll på att programmet löper som det ska. Nu finns det ju bokföringsmöjligheter och jag läste en artikel om att 2,8 Mdr USD överförts från produktionskontot till utvecklingskostnader.
2. Jag hittade igen ditt värde om 85 milj USD/plan i kolumnen för To Complete. Vilken inflationstakt har du/ni räknat på?
3. Om ni ska dela på utvecklingskostnaderna så torde dessa ligga på ytterligare c:a 25 milj USD per plan om vi slår ut kostnaderna. Dessa borde vara i nutidens dollar.
4. I 2010 dollar skulle vi då få c:a 85 milj USD/plan, vilket med 56 plan ger 4,76 Mdr USD. Vilket ligger i trakten av vad Aftenposten rapporterade.
Slutsats: Vi diskuterar tre olika saker. Det ena är LRIP, vilket vi kan lämna därhän. Den andra är Flyawaycost – enligt vad jag förstår har du rätt. Den budgeteras för närvarande till 85 milj USD (then-year) per plan. Det tredje är totalkostnad exkl. vapen. Med utvecklingskostnader i priset kommer ni få betala mellan 82-88 milj USD (2010-dollar) per plan.
Du får sista ordet.
JSF er et amerikansk prosjekt, med noe UK. Det er mange grunner til at USA ønsker å finansiere prosjektet selv, f.eks kontroll over teknologi, arbeidsplasser, produksjon, videreutvikling, eksport, valg av flytype og egenskaper, A, B og C-modeller osv. USA ønsker mange partnere for å få lavest mulig produksjonskostnader, men samtidig ha kontroll over utviklingen selv.
Norge er med som level 3 partner med begrenset påvirkningskraft, men er med i prosjektetog har derfor innsyn og kan kjøpe fly til samme pris som USA. Norge har betalt en engangsavgift, på 125 mill. dollar for flere år siden for å være med. Norge har ingen forpliktelser på utviklingskostnader utover engangsavgiften. Dette er bekreftet flere ganger av norske forsvarsministere, f.eks her: http://www.regjeringen.no/nb/dep/fd/aktuelt/taler_artikler/ministeren/taler-og-artikler-av-forsvarsminister-gr/2010/Prosessen-for-kampflykjopet.html?id=599613
Etter det jeg skjønner blir det på samme måte som når Saab selger Gripen C til Sør-afrika. Sør-afrika betaler for produksjon og fortjeneste til Saab, men betaler ikke noe tilbake til den Svenske stat/forsvar for del av utviklingskostnader ?
1. Riktig, 2,8 Mdr USD ble i 2010 flyttet fra bestilling av fly over til utviklingsprosjektet. De flyene som ikke ble bestilt er lagt til på slutten av programmet. Det blir nok flere overskridelser fremover, men ingen/veldig små konsekvenser for Norge.
2. Prognoser på inflasjonsrater er fra Amerikanske finansdepartement. En må også ha begregnet produksjon av A-modeller pr år i perioden 2016-2034. Begge finnes på nettet.
3. og 4 Usa står for utviklingskostnadene og overskridelsene.
Det norske forsvarsdepartement bekreftet på radioen i går at JSF budsjettet forsatt peker på 60 mill. dollar (2010) og avkrefter Aftenpostens beregninger. Aftenpostens mangel på kompetanse om flykjøp er et alvorlig problem, for debatten om flykjøp i Norge.
Christiansen
Nån gång 1985 räknade någon av Boyds discipler ut att med normal inflationssäkring av försvarsanslagen skulle år 2050 USA's samlade försvarsanslag göra det möjligt att förvärva ett styck jaktplan.
Mvh, Oscar Koch