av Lars Holmqvist
Som de flesta vet har den svenska försvarsförmågan stadigt minskat sedan det kalla krigets slut. Utvecklingen har inte på något vis varit spontan, utan är en följd av en ordnad politisk process, där de styrande försvarsbesluten har haft bred förankring i sittande riksdagar.
Några av de senaste försvarsbesluten har dessutom föregåtts av ett arbete i Försvarsberedningar (FB), sammansatta av representanter för partierna och sakkunniga.
Orsaken till varför landet valde att minska försvarsförmågan känner vi också till, den avspänning som ägde rum i Europa från det att Berlinmuren föll.
Dock har tongångarna inte enbart varit optimistiska. Tvärtom har man i olika sammanhang belyst potentiella risker, inte minst de risker som varit förknippade med terrorism, organiserad kriminalitet och osäkerheten över utvecklingen i Ryssland. Så här uttryckte sig den FB som presenterade sin rapport år 2007:
”…Det är därför viktigt att Sverige fortsätter att noga följa den politiska, ekonomiska och militära utvecklingen i Ryssland.
I utrikespolitiskt hänseende kommer det ryska agerandet mot länder som tidigare ingick i Sovjetunionen att vara ett lackmustest på vilken väg Ryssland väljer. Rysslands förhållande till och agerande gentemot dessa länder de närmaste åren kommer definiera vår syn på Ryssland.” (understrykningen är min egen)
Trots dessa insiktsfulla tankar är det nog få av oss som idag skulle vilja påstå att Sverige är väl förberett inför den omvärldsförändring som för närvarande pågår. Inte minst i vår omedelbara närhet. Varför är det så? Några saker att beakta:
I. Undvik alltför stora svängningar i ”säkerhetskonjunkturen”
När ett litet, alliansfritt land – efter lång tid av nedrustning – av någon anledning överväger att ompröva sin säkerhets- och försvarspolitik, uppstår risken att detta av någon uppfattas som (eller påstås uppfattas som) en provokation. Detta oavsett om omprövningen leder till anslagsökningar (kraftfulla eller blygsamma), ökad övningsintensitet eller närmare internationellt samarbete, för att inte tala om allianser.
Vidare, om denna ”någon” skulle visa sig vara en närliggande stormakt som återkommande har visat prov på en betydande ambition, förmåga och resurser avseende infokrig, så ökar risken markant.
Den enkla lösningen på detta är att över tiden sträva efter att upprätthålla en ”konjunkturoberoende” försvarsförmåga, kanske efter finländsk modell. Det militära, civila och psykologiska försvaret för fredande av det egna territoriet måste vara fullt funktionsdugligt – om än upp- eller nedskalningsbart – över tiden.
Att upprätthålla en konjunkturoberoende försvarsförmåga kan enskilda år kosta mer pengar än det alternativ som Sverige har valt, men forcerade upprustningar under tidspress är inte heller billigt och inte alltid genomförbart.
II. Arbeta med att definiera eller åtminstone beskriva omslagspunkter
Här och nu kommer den berömda kastrullgrodan in i bilden. Det är förstås helt otillräckligt att uttrycka att man ”noga skall följa … utvecklingen” utan att reflektera över vad det kan innebära mer praktiskt.
Om det försvarspolitiska etablissemanget genomför en planerad neddragning av försvarsförmågan men inte förmår uttrycka vad som krävs för en framtida omprioritering, så har man helt enkelt inte gjort läxan.
Några exempel på indikatorer som skulle kunna ha uttryckts 2007 och därigenom ha varit vägledande vid verklighetskontroll är ”öppet krig i Europa”, ”kraftigt ökad övningsfrekvens i omvärlden”, ”inget förnyat nedrustningsavtal” eller ”ökad frekvens av flyg-/ubåts-/andra kränkningar”.
Oavsett hur det försvarspolitiska etablissemanget hade gått tillväga för att beskriva framtida omslagspunkter så hade en ökad tydlighet i detta avseende gjort det enklare att reagera när trenden väl började gå i fel riktning.
III. Vägra acceptera ovilja/oförmåga att ta in signaler från omvärlden
Exemplen ovan är som bekant sådant som faktiskt har skett under den senaste tiden, utan att vi kan se några spår av att lackmustestet gett utslag.
Inför det väntade försvarsbeslutet i april (eller möjligen i höst) förefaller det som om Finansdepartementet och Försvarsdepartementet gör vitt skilda bedömningar av säkerhetsläget. Intellektuell spänst är i och för sig av nytta, men att olika delar av regeringen har så pass olika uppfattningar i helt centrala frågor, är inte acceptabelt.
Saken är svår att förstå. Ett par besynnerliga uttalanden från den förre statsministern Fredrik Reinfeldt: ”Försvaret är ett särintresse” (januari 2013) och ”Försvara Sverige, mot vadå?” (aug 2014) leder tankarna till frågan om i hur hög grad det finns en säkerhetspolitisk insikt inom den högsta politiska ledningen. En aldrig så engagerad och viljestark försvarsminister kommer till korta om regeringsledningen inte förmår ta säkerhetspolitiken på tillräckligt stort allvar.
Ur demokratisk synvinkel vore det därför intressant att veta om det är de myndigheter som ägnar sig åt kunskapsinhämtning (tänker främst på Säpo, Must, FOI, FRA) som har brustit i förmåga att se varningstecknen, eller om det är de politiska beslutsfattarna som blivit underrättade men varit ovilliga att ta till sig informationen. Oavsett vilket så blir det underkänt.
IV. Inse signalvärdets stora betydelse
Över ett år har gått sedan invasionen av Krim. På några veckor när är det ett år sedan striderna i Donbassregionen startade. I somras visade branden i Västmanland på brister i det civila försvarets förmåga. För fem månader sedan hade vi vad ÖB och Statsministern kallade en bekräftad ubåtskränkning.
På vilket synbart sätt har dessa nya erfarenheter hittills påverkat svensk säkerhets- och försvarspolitik? Visst, man ska ha god förståelse för att arbetet med att utveckla och omdana Försvarsmakten tar tid. Ledtiderna är långa för beslut, inköp, utveckling, utbildning och förbandssättning.
Samtidigt kan inte god planeringsprocess tillåtas att i alla lägen alltid övertrumfa alla andra nyttor.
Ubåtskränkningen kom i ett skede då Marinen enligt plan var sysselsatt med att dra ner på sin förmåga. Trots den nya kunskap som kränkningen – eller kränkningarna – förde med sig, har vi hittills inte sett några tecken på att vi kanske borde ompröva delar av den plan efter vilken Marinen arbetar. Under tiden minskar förmågan löpande.
Men betraktarna finns förstås inte bara i Sverige. I vår nära omvärld finns Ryssland, Finland och Nato. Allt som Sverige gör, eller underlåter att göra, studeras av vår omvärld, och det är på grundval att vårt agerande – eller brist på sådant – som andra drar sina slutsatser.
Författaren är egen företagare och reservofficer.
Klart och välformulerat, hoppas att regering och riksdag kan ta till sig.
Fd RO och försvarsintresserad
Svensk försvarspolitik och med Margot Wallströms ”bedrifter” nu även utrikespolitiken lever väl upp till de medeltida tyska Hansa köpmännens omdöme om oss:
”Die dummen Schweden” …….
Mot samtliga dessa kloka råd har ett antal regeringar sedan 70-talet försyndat sig. När jag skriver detta meddelas att Försvaret skall få 6,4 miljarder ”extra” till 2020, vatvid Gotland skall rustas upp med ca ett kompani. Åtminstone åt rätt håll.
Samtliga regeringar sedan mitten av 70-talet har förbisett samtliga dessa goda råd.
I Ekots lördagsintervju tangerar Monica Saarinen något mycket intressant när hon ca 9.45 min in på programmet ställer chefen för militära underrättelse- och säkerhetstjänsten, Gunnar Karlson, en fråga om svenska försvarspolitikers tidigare underskattning av den försvars- och säkerhetspolitiska utvecklingen i Ryssland byggde på MUST analyser: ”…men kände du igen den bilden av att Europa var säkrare än på länge och att läget i Ryssland var lugnt, var det så för ett par tre år sedan?”
Den i alla avseenden slipade – inte minst politiskt – och medietränade generalen slinker dock lättvindigt ur greppet genom några väl inövade vältalighetsblomster:
”…våra bedömningar har fått ett bra gehör hos våra uppdragsgivare och de har hela tiden varit intresserade av att vi ska producera mera av det.”
Frågan är synnerligen besvärande och implicerar att endera har de bedömningar MUST producerat inte varit bättre än vad som speglats i svenska försvarspolitikers uttalanden eller, vilket möjligen är värre, så finns en latent trovärdighetskonflikt mellan MUST och svenska försvarspolitiker.
Hur än det förhåller sig med detta kommer vi sannolikt inte att få något klarläggande vare sig från svenska försvarspolitiker, MUST eller ekoredaktionen, och det ligger – av lätt insedda skäl – måhända inte i statsradions uppdrag att iaktta ett allt för kritiskt förhållningssätt i sin granskning av statliga institutioner av vital betydelse för Konungarikets försvar…
Den vanlige svenska försvarspolitikern har inte sedan 1939 vågat lyssna på underrättelserapporter om de varit ”skrämmande”. Sådana har länge ansetts vara ett ”militärt särintresse” — ett gammalt begrepp i detta smmanhang. MUST och dess föregångare har hela tiden haft en mera realistisk bild av läget och hoten än vad regering och riksdag har velat höra. Detta gäller nog i de flesta demokratier.