Försvarsminister Sten Tolgfors sommar blev nog bättre igår när Försvarsmakten på sin hemsida rapporterade om svenska piloters första flygning med Blackhawk.

Helikopterflottiljen har skickat fyra flygförare på utbildning till Fort Rucker, Alabama, USA, för en förberedande utbildning på sex veckor. Delegationschefen rapporterar att UH-60A (inflygningstyp – red anm) upplevs som effektfull, robust och stabil.

Samma etiketter kan vi nog sätta på beslutet att anskaffa helikopter 16, som UH-60M kommer att kallas av Försvarsmakten. Efter ett traumatiskt decennium med förseningar av Hkp 14 (NH-90) och deblacet med Hkp 10 B (Sjukvårds-SuperPuma) tröttnade uppenbarligen ministern och drev igenom anskaffningen av BlackHawk – något som kan visa sig oerhört viktigt nästa år i Afghanistan.

Det är bra att vi kom ut ur det lilla hamsterhjulet när det gällde medeltung helikopter. Anskaffningen av Hkp 14 har sannolikt trängt in sig på Topp 3-listan över svenska materielfiaskon genom historien med regalskeppet Wasa som given etta. Kan Blackhawk ta sig in på Topp 10-listan för materielsuccéer de senaste 100 åren?

Hela helikoptersnurran som utspelat sig på 2000-talet är symptomatiskt för ett par militära fenomen som vi brottats med under samma period. Till helgen kommer det ett inlägg om den saken. Tills vidare gläds jag med försvarsministern och Helikopterflottiljens personal över denna positiva nyhet.

Mer av samma författare