Införande av huvudämnet Krigsvetenskap vid Försvarshögskolan

 

Sammanfattning av Johan Renés artikel i KKrVAHT nr 2 2002

 

Försvarshögskolan (FHS) har som vision att bli en högskola i världsklass inom sitt område samt har som delmål att öka interoperabiliteten mellan svenska officerare och officerare från särskilt NATO-länderna. Steg i denna riktning är bland annat att öka akademiseringen i utbildningen och ha en mera vetenskaplig ansats vid problemlösning. Krigsvetenskap är ett av skolans huvudämnen. Denna artikel beskriver grunderna för införandet av ämnet på FHS.

En fundamental faktor vid undervisning i Krigsvetenskap är att Försvarsmakten är det ultimata verktyget för statsmakterna att utöva legalt våld, företrädesvis mot andra stater. Detta innebär att Försvarsmaktens operationer alltid leds övergripande av politiska mål. Detta innebär också att officeren i framtiden fortfarande främst måste ha förmåga att kunna genomföra krig. Av detta följer att utbildning i Krigsvetenskap är navet i FHS undervisning. Akademisering och strävan mot ökad vetenskaplighet måste börja med detta faktum som bas.

Det är mycket viktigt och en grundläggande uppgift för Krigsvetenskapliga Institutionen (KVI) att allmänt förstådda definitioner, teorier och uppfattningar används i Sverige. Militärteori, som hittills inte använts särskilt allmänt i Sverige, kommer ge detta.

 Definitionen av ämnet Krigsvetenskap är inte utan svårigheter. Gränssnittet mot Krigskonst är diffust. Krigsvetenskap är ett syntesämne som kombinerar  kunskaper från många olika ämnen. Därför är den pedagogiska idén att över programtiden ha ett antal applikatoriska exempel med efterhand stegrande svårighetsgrad för att fånga upp och tillämpa kunskaper, som inhämtats under övriga kurser och övningar i alla ämnen under programmet.

Den snabba förändringen i den säkerhetspolitiska omgivningen under det senaste decenniet har förändrat tänkande, villkor och rollen för den svenske officeren. Det är ännu viktigare idag att officeren har förmåga att tänka, handla och lära sig i/av svåra, okända och dynamiska situationer. Det är detta som gör människan överlägsen tekniken, som gör människan till ”ett tänkande vapen”. Kraftsamlingen i utbildningen i Krigsvetenskap är att skapa och utveckla detta tänkande vapen.

Också i framtiden kommer officeren att ha en dubbel roll, en som är fredstida administrativ och en som är krigstida. Den krigstida rollen är den huvudsakliga men också den som han i sin dagliga gärning kommer att ägna minst tid åt. Denna brist på praktik måste kompenseras bland annat med utbildning. Kärnan i officerens kompetens är Krigsvetenskap så detta ämne måste vara grunden i hans utbildning. Ämnet måste vara så upplagt att det ger utländska officerare professionell respekt för sina svenska motsvarigheter och ger möjligheter för individer att kommunicera över de nationella gränserna på alla nivåer. 

Detta är den verkliga utmaningen för högre militär utbildning och följaktligen för det nya ämnet Krigsvetenskap.