av Bo Richard Lundgren
Den ryska björnen har vaknat. Den rör på sig och skrämmer sin omgivning. Och det är först nu som också de svenska försvarspolitikerna vaknat och förstår den säkerhetspolitiska situationens allvar. Äntligen diskuteras seriöst hur det svenska försvaret skall få de resurser som motsvarar den förmåga politikerna beställt. Och här finns mycket att göra på kort och lång sikt för att täppa till hål och ta igen tidigare försummelser. Allt detta är bra. Men det finns en viktig aspekt som glöms bort i ivern att lappa och laga det militära försvaret. Det är det civila försvarets uppgift och roll.
Det civila försvaret skall under höjd beredskap, krig eller krigsfara säkerställa de viktigaste samhällsfunktionerna, värna civilbefolkningen och bidra till Försvarsmaktens förmåga vid ett angrepp eller krig i vår omvärld. I Försvarsberedningens betänkande Försvaret av Sverige behandlas också det civila försvaret. Här framhålls insiktsfullt att ”det är av särskild betydelse att det civila försvaret bidrar till Försvarsmaktens operativa förmåga vid höjd beredskap och krig.” Försvarsberedningen gör bedömningen att det militära försvaret kommer att behöva särskilt stöd inom områdena transport och logistik, försörjning av livsmedel, drivmedel, elektricitet och telekommunikationer samt tillgång till sjukvårdsresurser.
Ja, och nu frågar sig då vän av ordning: Kan det civila försvaret bidra till denna förmåga?
En bild av verkligheten finns i en nyligen utgiven rapport som utarbetats av FOI på uppdrag av MSB. Rapporten heter Krigsorganisering och resursförstärkning i det civila försvaret. FOI har med hjälp av enkäter och intervjuer försökt få grepp om hur ansvariga civila myndigheter planerar för krigsorganisering och resursförstärkningar vid höjd beredskap. Resultatet är nedslående. Myndigheterna uttrycker tydligt att de inte vet vad de skall planera mot, hur de skall prioritera och vilka resurser som skall avsättas för försvarsplanering. Man efterfrågar nationellt framtagna grundscenarier och en nationell inriktning, något som Försvarsdepartementet alltså inte orkat med.
Det här innebär i korthet att vi idag inte har något civilt försvar. Det innebär att Försvarsberedningens förhoppning om civilt stöd till Försvarsmakten inte kommer att kunna realiseras. Det innebär också att statsmakterna kan skjuta till avsevärda resurser för militära ändamål men att vi trots detta inte kommer att ha en Försvarsmakt som kan fungera fullt ut i ett skarpt läge.
Här finns en viktig hemläxa att göra. Regeringen måste skyndsamt ta fram mål och inriktning för det civila försvaret med planeringsgrundande scenarier. Dessa måste vara förankrade på högsta nivå. Först då kan planeringen komma igång. Först då kan vi vara säkra på att även landets högsta ledning har förstått hur ett samlat svenskt försvar fungerar och måste byggas upp.
Författaren är tidigare avdelningschef vid Försvarshögskolan och ledamot av KKrVA.
Var finns den intellektuella hederlighet och minimala logik som motiverar skrämslen i stil med `….hoten mot Sverige har ökat….´ ?
Ingenstans, för i den nya försvarseuforin räcker skälet att ` Putin moderniserar sin krigsmakt`!
Och den svenska `särintresse- kören` har fått fler medlemmar och sjunger med förnyad vigör, den gamla slagdängan:” ….. mer pengar till försvaret” .
Det är synd om oss, svenska skattebetalare.
åke eckervall
Behovet av civil beredskap och ett ”civilförsvar” är oberoende av eventuella krigshot. Den stora skogsbranden 2014 räcker som exempel. Vi hade en utmärkt väl utvecklad organisation i Överstyrelsen för civil beredskap ÖCB och Civilförsvarsstyrelsen CFS. Vi hade också ”psykförsvaret”. Nuvarande MSB ersätter en bråkdel av den kapaciteteten och en bråkdel av denna kompetensen. Hjulet behöver inte uppfinnas på nytt, det räcker med att sätta det på vagnen.
Bra inlägg, självklart bör civilförsvaret aktiveras och anpassas till en realistisk nivå och få en order-kedja som är entydig, robust och inte minst övad.
I den situation vi just nu befinner oss är speciellt Psyk-försvaret viktigt att få igång. Den mängd av desinformation och vilseledande propaganda hela Norden är utsatt för måste få en saklig nationell hantering och inte helt överlåtas åt medias avslöjanden och goda vilja.
Nu har Justitiedepartementet fått i uppdrag att återskapa ett Psyk-försvar, under denna mandatperiod, om jag förstått rätt. Det är viktigt att detta sker snarast och att det sker i god samverkan med media.
Per Tengblad
Vi behöver öka vår ”civila” kunskaper om det värsta skulle hända. Knappt någon förbereder sig, ett elavbrott och om internet låg nere i en vecka skulle det skaka om mer än alla debatter i världen. Nu vrålar man nej till Artic challange 2015. Kanske de som inte vill ha den övningen borde förkovra sig i det ryska språket!!! Sen är de så att vi som ser utanför ramarna och kanske kan snegla runt hörnet har en annan ideologi gentemot de som bara sticker huvudet i sanden… Hör inget ser inget vet inget. Jag tror var och en bör ställa sig frågan ”Bär du vapen för ditt fosterland om det behövs”.