av Olof Santesson
Häromgen hörde jag på ett seminarium Mary Dejevskij – ledarskribent på brittiska the Independent och gift med en tredje generationens ryskamerikan – hävda att vi faktiskt ännu inte vet sanningen i Ukrainafrågan på en rad punkter: det malaysiska planets nedskjutning, om konvojen med ryska stridsvagnar som ingen västlig underrättelsetjänst hade siktat, krypskyttarna i Kiev, vad Putin avsåg med ”geopolitisk katastrof” (det arma ryska folket?) m m. Hon tyckte uppenbarligen att västliga medier styrs i sin nyhetsrapportering av antipatier mot Putin.
Kanske, men det vore illa. Även den som övertygas av våra kompetenta Rysslandsforskares starkt kritiska Putinbild måste hoppas att några fortsätter att söka efter fakta – vart de än leder, måhända rent av till ett friande på någon enstaka punkt. Ty, sådant borde vara journalisters jobb. Men även väl forskarnas, utgår jag ifrån.
Kort och klokt inlägg.
Det är bara trams att Putin inte skulle ligga bakom Ukrainakriget.
I Ryssland så tror folk att det nya motorvägsprojektet mellan Moskva och S:t Petersburg skulle vara ett mutprojekt med Putins fingrar djupt ner i syltburken. Upphandlingen vanns av den franska koncernen VINCI och byggs nu av företaget. Men priset har trissats upp av den ryska regimen, vilket tyder på att det ligger en hund begraven här. När både upphandlingen på Mistral och den strategiska motorvägen så lägligt kommer nästan samtidigt för den franska staten, så bör man ta sig en funderare på om Frankrike verkligen är våra vänner. De kan vara köpta. Som minst så borde den franska regeringen känna till Rysslands strategiska taskspel mot, inte bara Sverige utan också Ukraina som ni ska få se. VINCI är ett urgammalt välrenommerat franskt företag. VINCI grundlades 1735 av fransmannen Jean-André Lepaute. Att den franska staten inte skulle ha goda kontakter med VINCI, och VINCI inte vara understödd av den franska staten, får anses uteslutet. VINCI har ju byggt motorvägar, järnvägar, och de opererar 10 regionala flygplatser m.m. i Frankrike och är ett mycket, mycket stort, internationellt företag inom infrastruktur och konstruktion, hydraulik, olja och gas. VINCI bygger även idrottsarenor. Här sätter jag ett litet frågetecken för arenabyggena i ryska OS-byn Sotji. Är VINCI insyltat även där? En arbetsgivare med 190 000 anställda som arbetar på 260 000 konstruktionsprojekt årligen, jag skulle vilja påstå att chanserna är stora för att VINCI hade mer än ett finger med i spelet i det grandiosa Sotji-projektet.
För att återgå till motorvägen mellan Moskva och S:t Petersburg. Motorvägen drogs rakt igenom ett naturskyddsområde, vilket rönte protester hos i lokalbefolkningen miljömedvetna ryssar. Redan tidigare så fanns det en vägförbindelse och en järnvägsförbindelse mellan Moskva och S:t Petersburg. Putin tog beslutet att områdets skyddsstatus skulle upphävas och avfärdade protesterna med motiveringen; ”Det uppstår alltid konflikter mellan utveckling och naturskydd. Men vägen måste byggas.”
Motståndet mot vägbygget leddes av journalisten Michail Beketov. Han påstod 2008 i en artikel att Putin inte hade befogenhet att upphäva områdets skyddsstatus, ett par dagar senare satte någon eld på hans bil. Han skrev en ny artikel där han hävdade att upphandlingen hade varit riggad. Strax därpå blev han svårt misshandlad. Beketov blev av med ett ben, fyra fingrar och förlorade talförmågan och dog nästan av misshandeln. Alla som protesterade mot motorvägsbygget blev angripna. Men när VINCI:s franska chef kom till Ryssland 2010 höjde han de ryska ledarnas beslutsamhet, pragmatism och effektivitet till skyarna. Ett par månader senare i november samma år blev en annan rysk journalist, Oleg Kashin, som hade skrivit om korruptionen i samband med motorvägsbygget, svårt misshandlad. Misshandeln fångades lägligt nog av en övervakningskamera och spreds över hela världen. Jag tror inte att Putin blev upprörd över det.
Världens antagligen dyraste väg byggdes mellan Sotji och skidåkningsområdet fem mil därifrån. Den s.k. Olympiska vägen har kostat astronomiska belopp – 64 000 000 000 kr för dessa fem mil. ”OS i Sotji skulle genomföras till vilket pris som helst” sade Putin. Enligt officiella siffror har vinterspelen i Sotji kostat nästan 400 000 000 000 svenska kronor. Det är mer än de sex föregående vinterspelen tillsammans, men då fick ryssarna bygga från grunden. Putin har ett storslaget och välbevakat palats, vid Gelendzjik nära Kertjsundet vid Krim, som inte står skrivet i hans namn, utan i hans vänners och kollegors namn. Putin har även aktier i Gazprom, Surgutneftegas och GUNVOR för 40 miljarder dollar.
Egentligen så behöver jag inte knyta ihop säcken för den knyter ihop sig själv. Men jag ska ändå ge er en bild av hur Putins regim fungerar i maskopi med Frankrike. Det är möjligt att Putin planerar att sitta på sitt ämbete tills han dör. Men Putin är inte mer korrumperad av pengar än vad Adolf Hitler var. Han har ett palats som han inte äger på papperet. Putin ser alltså förmodligen pengar som ett verktyg med vilket han kan stärka statens ställning i omvärlden. Putin är en patriotisk Tsar, liksom Tsarerna i äldre tider var patriotiska. Jag skulle gissa att det grandiosa palatset i Gelendzjik är tänkt att användas som ett ’Örnnäste’ av Putin och FSB, GRU m.fl. i händelse av en annektering av delar av Ukraina. Krim har de redan annekterat.
Slutsats:
Det att Putin inte skyr några medel eller kostnader för OS-byn, motorvägsbyggena och ”sitt” palats tyder på att Putin under lång tid planerat motorvägsbygget mellan Moskva och S:t Petersburg i strategiskt hänseende. Det tyder också på att Putin planerade annekteringen av Krim redan långt före OS 2014, och han avsåg att bygga OS-byn som ett verktyg för att nå sina mål. Jag blir även orolig för Sveriges del när Putin lägger sådan vikt vid motorvägsbygget mellan Moskva och S:t Petersburg att han är beredd att mörda för att få sin vilja igenom. Det tillsammans med den av Putin kontrollerade Nordstreams muddring och utbyggnad av Slite hamn på Gotland indikerar, men bevisar inte, att Gotland är det SEDAN LÄNGE PLANERADE första målet för en rysk mikroinvasion vid sidan av östra Ukraina och Krim.
Roger Klang
En god men from förhoppning.
Vi har alltför länge levt i en ensidig kultur. Begri
Ensidigheten i värdering av öst och väst har väglett oss. Det är farligt. I militär värdering är det bedrägligt.
Vänliga hälsningar Per (Blomquist)