Nischer, systemhus och
systempartners
Sammandrag
av Thomas E Engevalls artikel i KKrVAHT,
1 häftet 2005
Ominriktningen av Försvarsmakten ”från
ett förrådsställt invasionsförsvar till ett insatt insatsförsvar” där den
materiel som finns skall kunna användas av svenska sjömän och soldater i
insatser inkluderande väpnad strid ”här och nu” ställer radikalt nya och
förändrade krav på materielförsörjningen och aktörerna inom denna.
Parallellt med detta har rollspelet mellan
Försvarsmakten, Försvarets Materielverk (FMV) samt den i Sverige verksamma
försvarsindustrin i grunden förändrats med hänsyn till den konkurrens och de
hårdare kommersiella villkor som gäller för industrin på en öppnare marknad med
ekonomiskt resultatorienterade ägare. Förutsättningarna för myndigheter och
industri att verka på den internationella marknaden har således utvecklats och
förändrats dramatiskt de senaste åren.
Denna
utveckling har lett till att nya koncept där roller, ansvar och uppgifter
förändras mellan myndigheter och industri samt mellan myndigheterna själva. De
koncept som diskuteras i artikeln är systempartners, systemhus och nationella
nischer.
Definitionerna av dessa begrepp är:
Nationell nisch:
”Områden, grundade på operativ prioritering, där Sverige tar en betydande roll
i internationella försvarsmaterielsamarbeten. Nischer omfattar såväl
myndighetskompetens som industriell förmåga. Till nisch bör riktad upphandling
kunna göras.”
Systemhus: ”Industriella systemleverantörer som
under en längre tid får ett samlat ansvar för teknisk integration av ett antal
system och delsystem.”
Systempartner: ”Leverantörsoberoende företag som
under en längre tid stöder myndigheterna med systemintegration, kontroll,
konfigurationsledning, förvaltning, systemuppföljning, teknisk rådgivning och
samordning av löpande drift och underhåll.”
Sammanfattningsvis
bedöms möjligheterna att utnyttja dessa koncept vara goda under förutsättning
att vi utnyttjar och vårdar den kompetens som finns uppbyggd inom såväl
myndigheter som industri. Vi måste också våga ifrågasätta dagens
myndighetsstruktur samt inte se begreppen och lösningarna ur ett strikt svenskt
perspektiv. Våra lösningar måste sättas in i ett internationellt, såväl
europeiskt som amerikanskt, sammanhang.