≡ Menu

Kungl Krigs­veten­skaps­akademien grundades 1796 av general­löjtnanten, friherre Gustaf Wilhelm af Tibell.

Akademien ska främja vetenskaper av betydelse för fäderneslandets försvar samt följa och bevaka forskning och utveckling av betydelse för rikets säkerhet och försvar.

Akademiens vilja är att, som en oberoende institution, bidra till och delta i försvars- och säkerhetsdebatten.

Tibellska fonden är öppen för att stödja Akademiens verksamhet som ett vetenskapligt instrument inom säkerhets- och försvarsområdet.

Stöd Akademien! Lämna ett bidrag till Tibellska fonden!

Klicka på bilden för mer information.

K O M M A N D E   M Ö T E N
H A N D L I N G A R  &  T I D S K R I F T
F Ö R S V A R  &  S Ä K E R H E T

För några dagar sedan twittrade jag om uppgifterna i Kommersant om att ryska staten gjorde upphandling av interaktionstjänster via sociala medier, något som fick Cornucopia att skriva ett läsvärt inlägg om saken.

Någon dag senare kom uppgifterna om den stora ansamlingen av ryska trupper i Dagestan på gränsen till både Georgien och Azerbaijan. Det förekom spekulationer om detta kunde vara en förestående attack mot Georgien. Eftersom det finns stora ryska inrikesförband i Dagestan fanns det troligen substans för påståendet att de gjort en ansamling, men jag gjorde istället bedömningen att det rörde sig om en anti-terroristoperation i området. Något som förstärktes av nyheterna att Georgien på andra sidan gränsen bedrev en liknande operation under överseende av inrikesministern personligen.

Här blev jag nyfiken på källan PIK TV och började kolla upp denna. Min första tanke blev att den möjligen kunde vara rysk, eftersom den sänder på ryska från Tbilisi. Lite ytterligare sökningar gav dock vid handen att den finansieras av georgiska staten enligt artikel och bildtexten i Global Post. Enligt privatägda Firstpost.com i Indien har PIK TV inte fått sändningstillstånd i de centralasiatiska republikerna. Detta kan bero på påstådd partiskhet och/eller ryskt inflytande.

Sammantaget placerar detta PIK TV i samma kategori som brittiska BBC. Denna ärevördiga institution har visserligen en hög klass, men arbetar trots allt efter styrningar när det gäller BBC World Service om särskilda målgrupper från regeringen och översättningsarbeten. Ibland får allmänheten en glimt i någon parlamentsdebatt om dessa förhållanden. Jag har förtroende för BBC i stort, men är alltid lite extra vaksam när det gäller nyheter från BBC World Service när det gäller uppenbara brittiska intressen. På samma sätt behandlar jag PIK TV. Inför det georgiska parlamentsvalet kan det finnas intressen som vill rikta uppmärksamheten på yttre hot.

Som det argumenterades i kommentatorsfältet angående inlägget om att tidningen Fokus var fel ute i vissa avseenden när de skrev om det Försvarsmaktens Psyopsförband, så är vi utsatta för en massiv påverkan hela tiden. Det kan vara företag, organisationer och främmande makter som försöker att vinna oss för sin sak. Det krävs därför källkritik och långt gående öppenhet för att vi ska kunna vara informerade medborgare istället för duperade massor.

Därför får du här de källor som jag anser har högst trovärdighet världen över, baserat på flera års uppföljning. Det är nyhetsbyråerna Deutsche Press Agentur och Reuters samt (nät)tidningarna Frankfurter Allgemaine Zeitung och New York Times. Visst förekommer missar, men i nästan alla fall kan du lita på att uppgifter är faktakontrollerade så långt som möjligt i en kvalitativ redaktionsprocess. I fallet med NYT så publiceras i princip varje dag rättelser, om så artikeln var skriven på 60-talet. Ledarsidorna är däremot naturligtvis inte objektiva.

Om du vill läsa mer om varför Ryssland har stora förband i Dagestan, så kan du läsa detta inlägg. Det kan finnas ryska intressen av att gå igenom Georgien vid en konflikt i regionen, vilket du kan läsa om här. Georgien skulle i så fall ha all rätt att med våld motsätta sig en sådan utveckling förstås.

Du vet väl om att du kan följa oss på Twitter @Forsvarsakerhet och på Facebook: Försvar och Säkerhet

Kommentering är avstängd / ej aktuell.

  • Noterar att du inte nämner en enda svensk nyhetskälla, inte ens SR eller SVT, som trovärdig.

  • @Cornucopia. Nja, de fick inte plats bland världens topp 4 bara. Rankar Ekot högst i Sverige avseende trovärdighet.

  • Reuters är knappast trovärdiga, hoppas du skojjar? Du kunde likabra skrivit aljazeera eller bbc istället. Varför nämner su inte independent.co.uk?

  • …Vill också säga att enligt mig, är det absolut bästa sättet att försöka få sig en rättvis bild av konflikter världen över, är att ta del av information från BÅDA sidorna av myntet! För att sedan skapa sig en egen uppfattning om vad som sker.
    Detta gäller likväl bloggar, forum, massmedia etc…

    Att försöka hitta dem ”bästa” källorna och sedan bara hänvisa till västmedia som du radar upp här i inlägget… gör att du skjuter dig lite i foten.

    Med ett förmodligen välvilligt försökt till att påvisa att öst/ryssarna/etc inte är dem enda som använder sig av propaganda för att sedan hänvisa dem bästa källorna endast till västmedia gör att du omedvetet(?) ändå skapar dig en ensidig bild av skeenden av diverse konflikter.stmedia som du radar upp h

  • @Simon. Jag läser från Världssocialisternas organisation via Peakoil-bloggar till israeliska högerextremister. Jag är ledsen, men varken Russia Today eller iranska nyhetsbyrån IRNA platsade. Jag väntar spänt på din världsrankning.

  • Tack för ett snabbt svar!

    Jag kommer desvärre inte leverera någon ”toplista” då jag först anser att det är larvigt, och dessutom inte går att säga vilka eller vem som levererar ”bäst” och mest ”kvalitativ” information på så sätt som du verkar tycka.

    Som jag nämnde ovan så anser jag att man ska ta del av alla källor och sedan skapa sig en egen uppfattning, så som du säger att du gör.
    Media tjänar sina sidors intressen, detta gäller reuters som är västbaserade, aljazeera som är på uppdrag av Qatar och även RT som står för ryssen.

    Dra inte slutsatsen att jag är någon ”RT/IRNA-kramare” som tror att världen är svart-vit, absolut inte. Dem tjänar sina länders intressen… Men rapporterar saker som västmedia utelämnar samtidigt som dem propagerar för sina egna länders intressen dåra…